Cold Tea: Humour, Death, Tragedy, and Fear

Cold Tea: Humour, Death, Tragedy, and Fear

Cristina Sampaio, Verena Alberti

Cold Tea: Humour, Death, Tragedy, and Fear

Cristina Sampaio, Verena Alberti

Moderation: Pedro Vieira

Is humour truly the best weapon against fear — and against the greatest of fears, the fear of death? 
Perhaps that’s why some funeral homes adopt humorous slogans such as “your death is our joy”, “if we don’t bury you today, we’ll do it tomorrow”, or “no complaints on record”. The strategy of facing death — the feared adversary — through humour and self-deprecation seems to have its followers, perhaps because it works: if we don’t take ourselves too seriously, death might not seem such a big deal. 

PROGRAMME THE FLY FALLS IN THE BEST TEA

17 MAR 7:00 p.m.
Tea, Herbal Tea, and Kombucha: Humour and Cultural Differences
Marco Neves, Maria João Cruz
Book your seat

Is humour universal? Why is it that, pretty much everywhere, we tell the same jokes, changing only the nationality of the characters? Or are there cultural types of humour? Identity-based humour? Is it true that only one type of fly falls into each cup of tea?

25 MAR 7:00 p.m. 
Lack of Tea: Humour, Taboos, and Censorship
Rui Lopes and Rita Luís, Mélanie Toulhoat
Book your seat

Can humour be so powerful that it needs to be eliminated? Can humour shake the essential pillars of our societies? Make teacups crack? What danger does uncontrolled humour pose that leads some censorship powers to want to ban it? And is it even possible to forbid humour? Are there teas that eliminate flies?


1 APR 7:00 p.m. 
Cold Tea: Humour, Death, Tragedy, and Fear
Cristina Sampaio and Verena Alberti
Book your seat

Is humour really the best weapon against fear? And against the worst of all fears — the fear of death?

© Manuel Loureiro.

01 APR 2026
WED 19:00

Book your seat
Small Auditorium
Free admission*
Duration 2h

*By pre-booking or collecting your ticket 15 minutes before the event (limited to the venue's to capacity).

On the day of the event, pre-bookings that have not been collected will be made available 15 minutes before the start of the event.

BIOGRAFIAS

Cristina Sampaio 

Nasceu em Lisboa. Trabalha desde 1987 como ilustradora infanto-juvenil, área onde publicou mais de uma vintena de livros. A partir de 1986 começou a trabalhar como cartunista para diversas revistas e jornais, nacionais (entre eles Público e Expresso) e internacionais (entre eles The New York Times e Kleine Zeitung).

Está representada em inúmeras publicações coletivas de ilustração e de cartoon. Trabalhou em cenografia e em multimédia. Realiza curtas de animação para a TV, integrada no coletivo Spam Cartoon. Presente em numerosas exposições em Portugal e no estrangeiro.

O seu trabalho mereceu quatro exposições retrospectivas (2001, 2018 e 2019). Detentora de diversos prémios, com destaque para o Prémio Stuart de Desenho de Imprensa (2006 e 2010) e o 1º Prémio de cartoon editorial do World Press Cartoon (2007), onde recebeu igualmente duas menções honrosas (2009 e 2015). Em 2009 o Festival da Amadora atribuiu-lhe o prémio de melhor ilustração infantil pelo livro Canta o Galo Gordo. Desde 2009 faz parte do Cartooning for Peace.

 

Verena Alberti 

É licenciada e bacharel em História pela Universidade Federal Fluminense (1983), mestre em Antropologia Social pelo Programa de Pós Graduação em Antropologia Social (PPGAS) do Museu Nacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro (1988), doutora em Teoria da Literatura pela Universitat Gesamthochschule Siegen, Alemanha (1993), e pós-doutora em Ensino de História pelo Institute of Education da University of London (2009). É professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj), na área de Métodos e Técnicas de Ensino de História. Na Uerj exerce a função de coordenadora institucional do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), contemplado pelo Edital Pibid/Capes 7/2018, e integra o colegiado da Comissão Acadêmica Local do Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória). Atua também como professora de História da Escola Alemã Corcovado, no Rio de Janeiro. Entre 1985 e 2018 foi pesquisadora do Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil da Fundação Getulio Vargas (CPDOC-FGV), em cuja Escola de Ciências Sociais ministrou disciplinas de graduação e onde integrou o Programa de Pós-graduação em História, Política e Bens Culturais. Tem experiência no campo da História, com ênfase em Teoria e Filosofia da História e em História Contemporânea do Brasil, com destaque para as seguintes áreas: ensino de história, história oral, narrativa, história das relações raciais e história do pensamento sobre o riso. Publicou, entre outros, "O riso e o risível na história do pensamento" (1999, 2002, 2011), "Manual de história oral" (1990, 2004, 2013) e "Ouvir contar: textos em história oral" (2004), e organizou "Histórias do movimento negro no Brasil" (em co-autoria com Amilcar Araujo Pereira, 2007).

 

Guests

Cristina Sampaio and Verena Alberti

Project design and direction

Miguel Fragata and Inês Barahona

Communication

Mafalda Guedes Vaz

Executive production

Luna Rebelo and Sofia Bernardo

Production

Formiga Atómica

Formiga Atómica is a structure supported by the República Portuguesa – Cultura, Juventude e Desporto / Direção-Geral das Artes and Câmara Municipal de Lisboa / Polo Cultural Gaivotas | Boavista

Share Facebook / Twitter